Een man die 20 uur in de open oceaan doorbracht nadat hij op een cruiseschip overboord was gegaan, kon alleen overleven omdat een aantal factoren 'perfect' verliepen, zegt reddingswerker van de kustwacht
08 Dec 2022
ATGImages/Shutterstock
James Michael Grimes ging overboord van een cruiseschip en 20 uur lang watertrappelen.
Een reddingscoördinator van de Amerikaanse kustwacht vertelde Insider dat alles goed ging om te overleven.
"Dit is absoluut de bovenkant van de overlevingslimiet", zei luitenant Seth Gross over Grimes.
Een 28-jarige man die de nacht voor Thanksgiving van een cruiseschip viel, overleefde op wonderbaarlijke wijze omdat een "hele reeks factoren" "perfect" werkte, aldus een zoek- en reddingsmissiecoördinator van de Amerikaanse kustwacht.
p>
James Michael Grimes werd gevonden door een bulkcarrierschip, een aangrijpende 20 uur nadat hij in de nacht van 23 november van de Carnival Valor was gevallen. Lt. Seth Gross houdt toezicht op zoek- en reddingsmissies in het grotere Louisiana Gulf Coast-gebied, en zei dat zijn reddingsploeg net op tijd arriveerde om het leven van Grimes te redden.
Maar "om de val te overleven, om te kunnen blijven drijven, om te voorkomen dat haaien hem zouden vinden, en toen was dit motorschip toevallig in de juiste positie" alles werkte om hem in leven te houden totdat het team hem redde hem, vertelde Gross aan Insider.
Grimes is rond 23.00 uur voor het laatst gezien. en werd de volgende dag als vermist opgegeven door zijn familie. Grimes vertelde ABC's "Good Morning America" dat hij zich niet kan herinneren dat hij gevallen is, maar alleen midden in de nacht wakker werd in de open oceaan.
"Ik kwam bij, en ik lag in het water zonder boot in zicht", vertelde hij aan het programma, eraan toevoegend dat hij een paar drankjes had gedronken maar niet dronken was. Grimes heeft niet gereageerd op het verzoek van Insider om commentaar.
Grimes beschreef de komende 20 uur als een gevecht voor zijn leven. Hij zei dat hij een groot deel van die tijd doorbracht met watertrappelen, het afweren van kwallen en ten minste één wezen met vinnen dat hij niet kon identificeren. Hij kwam de nacht en de volgende dag door, totdat de nacht weer insloeg. Hij probeerde voorbijdrijvende voorwerpen te eten, waaronder een stuk bamboe, om energie vast te houden.
Uiteindelijk zag een schip Grimes en waarschuwde de kustwacht, die hem redde.
'De bovenkant van de overlevingslimiet'
Gross zei dat het buitengewoon ongewoon was om iemand in open water te laten overleven zoals Grimes deed, en voor veel mensen waarschijnlijk onmogelijk.
Verhaal gaat verder
"De kustwacht heeft veel tijd geïnvesteerd in technologie en training voor zoek- en reddingsacties, dus we hebben veel programma's die ons helpen bepalen hoe lang iemand fysiek kan blijven - zonder drijfvermogen - hoe lang ze op de oppervlakte, hoe lang ze zouden kunnen overleven," zei Gross. "Dit is absoluut de bovenkant van de overlevingslimiet."
Grimes vertelde ABC dat hij er altijd op vertrouwde dat hij gered zou worden, en Gross zei dat die houding waarschijnlijk heeft bijgedragen aan zijn vermogen om zo lang het hoofd boven water te houden. Hij zei dat Grimes' 'wil om te overleven', 'natuurlijk instinct' en zijn pogingen tot 'zelfbehoud', zoals proberen te schreeuwen om boten te redden of offshore olieplatforms te bereiken, 'gewoon niet gebruikelijk' waren.
Cat Bigney, een overlevingsexpert die heeft geraadpleegd voor Bear Grylls en National Geographic, vertelde eerder aan Insider dat simpelweg je hoofd koel houden in situaties van leven of dood je uiteindelijk kan redden: "Het grootste ding dat je zal doden in een survival situatie is om in paniek te raken."
Wat betreft het kauwen van Grimes op voorwerpen die hij voorbij kon zien drijven, Gross zei dat hij niet zeker wist hoeveel voeding iets dat 20 mijl uit de kust in het midden van de oceaan drijft, je zou kunnen geven, maar zei dat die "kleine overwinningen" had kunnen optellen om hem te helpen door te gaan.
Gross zei dat Grimes ook slimme beslissingen nam op het moment, zoals al zijn kleding uittrekken zodat ze hem niet langer zouden belasten, waardoor hij meer drijfvermogen zou krijgen.
Toen Grimes uiteindelijk werd gered, werd hij behandeld voor shock, uitdroging en onderkoeling - nog een ernstige risicofactor wanneer hij 20 uur in 70 graden water doorbracht - maar hij kon binnen enkele dagen worden vrijgelaten. Gross zei dat de onderkoeling veel ernstiger had kunnen zijn, maar dat er een aantal factoren zijn die kunnen helpen om het te beteugelen.
"Het is zo afhankelijk van de persoon: de tijd dat ze voor het laatst hebben gegeten, het lichaamsvetgehalte, waarmee ze het water in gaan, hoe comfortabel ze zich voelen in het water", zei hij, eraan toevoegend dat ongeacht de specifieke omstandigheden van Grimes heeft hem zeker geholpen het ergste te vermijden.
De reddingswerkers van de Kustwacht
Tegen de tijd dat een reddingszwemmer van de kustwacht Grimes bereikte, was hij bijna aan zijn limiet. De redder, Richard Hoefle, een overlevingstechnicus voor de luchtvaart, zei dat hij dacht dat Grimes nog maar een paar momenten energie over had toen hij werd gered.
Als de boot die Grimes had opgemerkt of de reddingshelikopter 10 of 15 minuten later was geweest, zou Grimes het misschien niet hebben overleefd, zei Gross. watersportgemeenschap.
Cruiseschipfunctionarissen brachten de kustwacht rond 14.30 uur op de hoogte van de man-over-boord-situatie. op Thanksgiving-dag - meer dan 14 uur geleden dat Grimes voor het laatst werd gezien. Nadat de zoek- en reddingsmissie was gestart, zond de kustwacht snel een uitzending uit om andere zeelieden in de Golf van Mexico te waarschuwen dat ze actief op zoek waren naar iemand in het water.
De bemanning aan boord van het bulkcarrierschip "Crinis" zag uiteindelijk Grimes, die zwaaide en schreeuwde om hun aandacht te trekken, en bracht de kustwacht op de hoogte van zijn locatie.
"Ik denk dat dat een deel van de reden is dat het motorschip die uitkijkpost had en hem aan ons kon melden", aldus Gross. "Dus dat is slechts een van die puzzelstukjes die uiteindelijk zijn vruchten afwerpen."
Toen de kustwacht de oproep kreeg, was de reddingshelikopter slechts ongeveer tien kilometer verwijderd van het gebied waar Grimes was gesignaleerd - nog een factor waardoor ze hem konden bereiken en hem snel uit het water konden trekken.
>
Gross zei dat de koppelingslocatie van de helikopter te danken was aan het Search and Rescue Optimal Planning System van de kustwacht, waarmee ze kunnen inschatten waar een drijvend object zou kunnen zijn. Het programma neemt in wezen 5.000 virtuele badeendjes en laat ze op een specifieke locatie in de oceaan vallen, beschreef Gross. Het houdt rekening met zaken als het gewicht van de persoon, kleding, lichaamsvetpercentage en of ze al dan niet een drijfmiddel hebben, en projecteert waar ze in een bepaalde tijd naartoe kunnen drijven, rekening houdend met weer- en oceaanpatronen.
>
"De hoogste concentratie van die badeendjes is waar we het eerst zouden zoeken", legt Gross uit.
Voor Grimes bracht het systeem meer dan 7.000 vierkante zeemijlen oceaan terug waar hij mogelijk zou kunnen zijn - ongeveer de grootte van Massachusetts. Maar het was nauwkeurig genoeg om de reddingshelikopter dicht bij de plek te plaatsen waar hij uiteindelijk werd gevonden.
"Het is behoorlijk verbazingwekkend," zei Gross. "Dit is wat we dagelijks doen. Ik denk dat een van de belangrijkste redenen waarom mensen zich bij de kustwacht voegen, is om het Amerikaanse volk te dienen in tijden van nood, precies zoals in dit geval."
"Dan is het een echt, echt ongelooflijk verhaal over hoe het allemaal samenkomt."
Lees het originele artikel op Insider